Kwaliteit tot
in de details
Om gestructureerd en cyclisch te werken aan onze kwaliteit en veiligheid van zorg werken we met een kwaliteitsmanagementsysteem. Door het monitoren van onze prestaties kunnen we steeds evalueren en bijsturen indien nodig.


Kwaliteitsbeleid
ZZWD voert een kwaliteitsbeleid dat is gericht op voortdurend verbeteren en aansluiten bij de wensen en behoeften van onze cliënten. Dit beleid wordt ondersteund door een kwaliteitssysteem dat voldoet aan de kwaliteitseisen van het Kwaliteitskader VVT (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg).
Het kwaliteitssysteem is geborgd in een cyclus, die zorgt voor bewaking, beheersing en verbetering van dit kwaliteitsbeleid. Uitgangspunten hierbij zijn cliëntgerichtheid, transparantie en samenhang, Leren&Ontwikkelen, sturen op kwaliteit (continu verbeterproces).
Het Kwaliteitssysteem
Het kwaliteitssysteem is verankerd in de organisatie en is effectief. Dit blijkt uit:
- De beleidscyclus is operationeel en effectief;
- Er bestaat een systeem van cliënttevredenheidsmetingen gekoppeld aan de verbetercyclus;
- Er zijn meetbare normen ontwikkeld;
- Er worden o.a. interne audits als toetsingsinstrument gebruikt;
- Er is een volwaardig klachtenbeleid;
- Er is een overlegstructuur ingericht en
- De kritische zorg- en ondersteunende processen zijn geborgd binnen het gedocumenteerde kwaliteitssysteem.
Van Visie naar Jaarplanning
Vanuit de missie en visie van ZZWD is een strategisch meerjarenbeleidsplan opgesteld. Tevens stelt de bestuurder jaarlijks een Kaderbrief op, van waaruit het kwaliteits jaarplan wordt opgesteld. Dit plan is de basis voor de concrete jaarplanacties van het management.
Voor het monitoren van de jaarlijkse te behalen resultaten en voor het afleggen van verantwoording daarover, wordt gebruik gemaakt van een ‘Jaarplanning Kwaliteitscyclus’. Hieronder valt/vallen:
- Het gevoerde kwaliteitsbeleid en de daarbij behorende doelstellingen (bv. jaarplanacties);
- De resultaten van de beoordelingen binnen het kwaliteitssysteem (interne audits, tevredenheidmetingen, MIC meldingen e.d.);
- De (kwartaal)rapportages;
- De analyse van gegevens en registraties;
- Het meten en monitoren van de Indicatoren Basisveiligheid en Personeelssamenstelling;
- Het kwaliteitsjaarverslag;
- Het kwaliteits(jaar)plan;
- Het nemen en monitoren van preventieve en/of verbetermaatregelen.
Cyclisch proces
Kwaliteitszorg binnen ZZWD is een continu cyclisch proces en verloopt via de Deming-cyclus (Plan-Do-Check-Act = Plannen / Uitvoeren / Controleren / Verbeteren):
- De beleidsplannen en jaarplanacties worden organisatiebreed gecommuniceerd.
- Binnen de verschillende afdelingen van ZZWD worden de jaarplanacties door portefeuillehouders vertaald in plannen van aanpak.
- De voortgang van de acties en de rapportages wordt met regelmaat besproken en vastgelegd binnen de verschillende overlegvormen tussen de leidinggevenden/portefeuillehouders en uitvoerenden.
- Ten behoeve van de monitoring wordt maandelijks, binnen het managementteam, de status vanuit de projectplannen en rapportages besproken, bijgehouden, geëvalueerd en zo nodig bijgesteld.
- De beleid- en budgetcyclus wordt periodiek geëvalueerd en besproken met de Raad van Toezicht, Centrale CliëntenRaad en de OndernemingsRaad.
- Daarnaast wordt er jaarlijks verantwoording afgelegd o.a. via het kwaliteitsjaarverslag.
Kwaliteitsbeeld
Vanaf 2024 werkt ZZWD niet langer met het traditionele kwaliteitsjaarverslag en het kwaliteitsplan zoals die waren opgesteld onder het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg uit 2017. Deze instrumenten zijn komen te vervallen met de introductie van het Generiek Kompas – Samen werken aan kwaliteit van bestaan, dat geldt voor de gehele langdurige zorg.
Daarvoor in de plaats is het kwaliteitsbeeld gekomen: een vernieuwde werkwijze die zowel terugblikt als vooruitkijkt. Het kwaliteitsbeeld vervangt daarmee het kwaliteitsplan en het kwaliteitsjaarverslag, en bundelt deze tot één integraal document.
In het kwaliteitsbeeld laat ZZWD samen met cliënten, mantelzorgers, naasten, professionals en het sociale netwerk zien:
• hoe er gewerkt wordt aan kwaliteit van bestaan en persoonsgerichte zorg;
• wat goed gaat en waar ruimte is voor ontwikkeling;
• welke doelen en ambities er zijn voor het komende jaar.
Het kwaliteitsbeeld biedt daarnaast:
• inzicht in hoe cliënten en medewerkers de zorg ervaren;
• ondersteuning bij reflectie en beleidsvorming;
• verantwoording richting externe partijen zoals de Raad van Toezicht, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en zorginkopers.
Door deze nieuwe werkwijze ontstaat er meer ruimte voor maatwerk, het verhaal achter de cijfers en de unieke context van onze zorgorganisatie.
Hieronder kunt u de oude kwaliteitsjaarverslagen en het nieuwe kwaliteitsbeeld van ZZWD bekijken en downloaden.
Het Kwaliteitsplan is in lijn met het strategisch beleidsplan en de kaderbrief. De onderdelen komen terug in de jaarplannen van de divisies. De thema’s komen mede tot stand vanuit de agenda’s van de cliëntenraad en de ondernemingsraad.
Zorgkaart Nederland
Zorgkaart Nederland (ZKN) biedt onafhankelijke keuze-informatie om patiënten te helpen kiezen voor een zorgverlener die het beste past bij hun wensen. ZorgkaartNederland is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland.
ZorgkaartNederland is een manier om patiënten een stem, invloed en keuze-informatie te geven. Want in de zorg gaat het om u, of u nou vaak of af en toe bij een dokter komt.
ZorgkaartNederland werkt aan openheid in de zorg. De waarderingen van patiënten laten zien hoe mensen zorg ervaren. Ook biedt ZorgkaartNederland andere informatie over de kwaliteit van zorgaanbieders. Bijvoorbeeld in keuzehulpen. Die kunt u gebruiken om te kijken welk ziekenhuis voor uw aandoening het beste voldoet aan uw wensen.
Hier kunt u de waarderingen zien voor de door ZZWD geleverde zorg. Wij nodigen u ook uit om hier uw eigen waardering voor de door ons geleverde zorg aan te geven.
Elk jaar wordt een verplicht klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder de cliënten van de woonzorglocaties en onder de cliënten van de thuiszorg van ZZWD. De gemiddelde aanbevelingsscore wordt per locatie weergegeven op ZKN.

Natuurlijk dichtbij | Wij zijn er op elk moment dat het er toe doet. Van nature betrokken bij alles wat er bij onze cliënten leeft. Als een stille kracht leveren wij gewoon vertrouwde zorg. In combinatie met onze mooie locaties in de groene natuurlijke omgeving, maakt ons dat best bijzonder.